Sopimusneuvottelut 2022

14.2.2022

Työ- ja virkaehtosopimusneuvottelut käynnissä!

Neuvottelut Terveydenhoitajaliiton jäsenten työehdoista alkoivat kunta-alalla (SOTE-sopimus), Avaintyönantajien parissa ja valtiolla tammikuun puolivälissä 2022. Neuvotteluaika on varsin tiivis, sillä voimassa olevat sopimukset päättyvät helmikuun 2022 lopussa. Terveydenhoitajaliiton tavoitteina ovat muun muassa terveydenhoitajien ja audionomien palkankorotukset palkkaohjelman avulla sekä yleistyöajassakin työaikaan sisältyvä ripeä ruokatauko. Julkisen sektorin neuvottelut käydään Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn nimissä.

Yksityisellä terveysalalla ja sosiaalipalvelualalla nykyiset sopimukset ovat voimassa pari kuukautta pidempään, joten neuvottelutkin alkavat hiukan myöhemmin. Terveysalalla neuvottelut käydään Terveyspalvelualan Unionin ja sosiaalipalvelualalla Sosiaalipalvelualan allianssi Sallin kautta.

Terveydenhoitajaliitto on vahvasti mukana edistämässä terveydenhoitajien ja audionomien työehtoja kaikilla em. toimialueilla omien neuvottelujärjestöjen nimissä.  Terveydenhoitajaliiton jäsenten kannalta kaikki keskeisimmät asiat ovat neuvotteluissa mukana, esimerkiksi uuden, 1.9.2021 voimaan tulleen kunta-alan SOTE-sopimuksen osalta JUKOn sopimustavoitteisiin kirjattuina.